beango.nu

beango.nu

vasárnap, január 06, 2013

A kalap, mint szimbólum


Minden tárgyat lehet sajátosságaiból adódóan szimbolikusan értelmezni. Ebből kifolyólag tehát, a kalap szimbólum. A társadalmi rang, anyagi háttér, családi állapot jelképe, de kifejezheti a vallási vagy politikai hovatartozást is. Lehet az egyéniség tükre, a hóbortos divat önkifejezése.
A történelem első kalapja egy thébai síremléken látható, amiről nagyon keveset tudunk. Egyiptomban az áspiskígyós sisak a korlátlan hatalommal együtt jár, az ókori Rómában viszont már egyre többen viseltek fejfedőt. A felszabadított rabszolgák szabadságuk jelvényeként egy-egy egyszerű süveget kaptak felszabadítójuktól, viszont a felsőbb osztályok tagjai Augustus császár rendelete szerint ki se léphettek az utcára fejfedő nélkül. A középkorban a kalap igazi luxuscikk lett, hogy a szerzetesek prédikációjukban a bún fertőjének tekintették a gazdagok gyémánttal, tollal, prémmel díszített kalapjait. Ez a divathóbort egészen a XVIII. Század végéig a férfiak sajátja volt, innentől kezdve viszont a nők vették át az uralmat. A fátylakba, főkötőkbe rejtőzés után megnyíltak az első női kalapszalonok, és jöttek sorra a korszakalkotó kalapkülönlegességek: az ernyős kalap, a ma oly divatos perzsa turbán, a nagy karimájú Rubens-kalap, virágdíszes madárfészke. A fejviselet tehát minden kultúrában megtalálható valamilyen formában. Kettős funkciójuk alapján védik a fejet és díszítenek. Az időjárás befolyásától óvják a viselőjüket emellett a földrajzi helyzettől függően változik formájuk. Ezért a szélsőséges időjárásra jellemző helyeken, mint például a hidegebb vagy forró területeken használják inkább. Bár a fejet részben vagy egészben beborító kalapok, sapkák és fejkendők viselésének tagadhatatlan a gyakorlati szerepe, díszítő, vallási, mágikus és szimbolikus funkciójuk gyakran ugyanennyire fontos. Számos esetben - elsősorban melegebb éghajlaton - a fejfedők a fej díszítéseként jelennek meg, például tollakkal, szalagokkal, bőrdarabokkal. Számos vallás előírja a férfiak és/vagy nők számára a fej befedését. A kalap nagysága, színe, minősége igen gyakran a viselője társadalmi helyzetéről, rangjáról vagy foglalkozásáról is tanúskodik (mint például a közel-keleti turbán vagy a kínai kalapok).

A kalapok alapanyaga és készítési technikája rendkívül sokféle lehet. Gyakorlatilag a legtöbb jól megmunkálható, tartós és nem nehéz szerves anyag alkalmas erre a célra, és valamilyen formában fel is használják ezeket (bambusz, fa, rost, kéreg, bőr, szőr, pikkely, szalma stb. és ezek bármilyen feldolgozott változata).

Régen nem hiányozhatott a női szekrényből, ma pedig jó, ha egy-egy darabot találunk. Nincsenek már a régi kalapdobozok a polcok tetején, a belvárosi kalapszalonok. Pedig csak rajtunk múlik, hogy mindez végleg a múlté lesz, vagy átmentünk legalább egy kicsit a századelő hangulatából mába. Egy szép kalap  mind a mai napig az elegancia fokmérője, ám valószínű, hogy háttérbe szorulását éppen az ötvenes években kezdődő hajlakkal fixált hajviselet előtérbe kerülésének köszönhette, miközben tönkretette a frizurát, melyet előre beállítottak. Az idők elteltével változott a funkcionalitásuk is.


A mai kor kalapja véd, fed, eltakar. Ha e tulajdonságok szimbolikus jelentését vesszük szemügyre, akkor azok a személyek, akik kalapot hordanak, azok valami elől rejtőznek, menekülnek, valamit szégyellnek. Ugyanakkor, attól függően, hogy ez a kalap, hogy néz ki, díszítőfunkcionalitást is betölt. Használója ki akar tűnni a tömegből, különc vagy különleges, egyedi személyiség.
Nagyon jó példa a státuszszimbólum meghatározására a gáborok viselete, mert markánsan megkülönbözteti őket más cigány és gádzsó csoportoktól, melyet ők maguk is számos alkalommal hangoztattak. „Mi viseletünket nem változtattuk, egyáltalán …, ez ősi, ezek megvannak, mióta a gáborok…”-mondta az egyik idős gábor férfi. Erre alapozva öltözködési szokásaikat összetartozás-tudatuk egyik meghatározó szimbolikus elemeként fogadtam el, mely egyike azon feltételeknek, melyek mentén a csoport tagjai definiálják önmagukat. Ezt figyelembe véve kiderül, milyen a gábor identitás viszonya az etnikus viselethez, hogy hogyan tükröződik a viseletben a gábor öntudat és annak tartalmi változásai, milyen szimbolikus szerepe van a ruházatnak és mint médiumot, hogyan alkalmazzák. „Mi erdélyi kalapos gábor cigányok vagyunk”-írta le magát egy hagymásbodonti lakós. A gábor férfiak jellemző viselete a rangjuktól függően szélesedő karimájú kalap. Minél magasabb rangja van, annál szélesebb a kalapjának karimája.

Életkorhoz köthető az idős hölgyekre jellemző fejkendő, az általában a fiatalabbakra jellemző leginkább a 80-as években menő baseball sapka, ami szinte ennek a generációnak védjegye, vagy az idősebb férfiakra jellemző berett sapka, amit a művészek is előszeretettel hordanak.

Ha szakácssapkát látunk azonnal a konyha, sütés-főzés jut eszünkbe, ha katonasapkát látunk, akkor a háborúk jutnak eszünkbe, a légikisasszonyok/hostessek jellemző csákója pedig, a repülést szimbolizálja vagy akár a szabályt, a rendet.


Jellemzően sajátos fejfedőjük van a kínaiaknak, akik bambuszból készült piramis kalapot viselnek, ugyanakkor egyszerűen megkülönböztethető a japán chaji kalap. A mexikóiak széles karimájú sombrero kalapja igazi látványosság a turisták körében, de ide sorolhatjuk a török turbánt (3. Kép), a fezt (amely a Közel-Keleten és a Balkánon használatos jellemző fejfedő, 2. kép) vagy a mohamedán tubatejkát (1. kép).

Ha a fejfedők történetében megállapítható képzelt és tényleges tárgyak között akarunk összefüggést teremteni, akkor észrevesszük, hogy az ókori tényleges tárgy válik képzeltté napjainkban. Nagyon sok kalapterező, köztük Philip Treacy vagy a legendás Stephen Jones, foglalkozik olyan darabok megtervezésével, ami haute couture, azaz nem hordható, inkább látványosságot betöltő szerepe van.


 Stephen Jones kalaptervező s kalapjai 

A kalap, mint szimbólum bármi más helyett állhat, bármit képviselhet, egy történetet, egy eseményt, egy személyt. Híres kalapok: Gessler kalapja, Gábor-kalap, zsidó kipa, Panama-szalmakalap, Chasseur d'Atrigue kalap, az 1910-ben elterjedt Little Miss Buffet, pop rock együttesek tagjai (Bob Dylan, John Lennon ) szemellenzős sapkái.

Fontos szerepet játszik a szín is a tárgyszimbolikában. A zöld, amellett, hogy a természet színe, jellemzi a katonai egyenruhához hozzátartozó barett vagy sisakot is, ezen felül pedig magát a viselőjét.  A Panama-szalmakalap fehér, jelképezi a tisztaságot, szabadságot, legtöbbször turistáknak lehet látni a fején ilyet, vagy a módos férfiaknak.

Egy fejfedő méretét tekintve lehet bármilyen, jellemzi az a viselőjét. A nagyobb kalap nagyvonalúságra, gazdagságra vall, a kis kalap szegénységet, visszafogottságot szimbolizálhat. Ugyanúgy jellemző vonásokat tartalmaz az is, hogy mennyire van karbantartva, mennyire régi vagy új illetve van e valami egyedi rajta, tradicionális e vagy modern tervezésű.


Stephen Jones vs Louboutin

Manapság inkább már évről-évre egymást múlják felül a különféle bohókás divatos kalapköltemények, választék bőségesen van úgyhogy, bárhova megyünk ne feledjük, a kalap teszi az embert.

Related Posts by Categories




Megjegyzés küldése