beango.nu

beango.nu

kedd, április 24, 2012

Hogyan add el magad?

Avagy egyedi kézműves és design termékek alternatív értékesítési módja. Ez volt az április 18.-i előadás/kerekasztal beszélgetés témája, melyet az Effemine - Egyesület a Fiatal Nőkért szervezett, a Corvinus Egyetemen, a SIKER napok keretén belül.

A beszélgetés moderátora Oltai Kata, a Ludwig Múzeum volt kurátora, továbbá meghívott beszédpartnerek voltak Porst Réka, a meska.hu alapítója, Fehér Barbara art and design manager, Stylewalker és a Hybrid Art egyik alapító tagja, Henger Dóra, az Ourstyle Boutique igazgatója és a beígért Matheidesz Réka, WAMP ügyvezető igazgató helyett, Madár András, a WAMP képviseletében, egyébként munkapszichológus.

fotó az Effemine - Egyesület a Fiatal Nőkért facebook oldaláról

Az asztal kissé esetlenül celluxozott lila díszének látványa sem zavarhatta meg az előadás, számomra nagyon érdekes kibontakozását. Oltai Kata vetette fel a témát, hogy mit is jelent a design fogalma? 
" A design művészet, alkalmazott művészet, mesterség, tudomány, marketingeszköz, stílus, módszer, esetleg mindez együtt - mondják egyes elméleti szakemberek. Mások úgy vélik, mivel a design szerepe és tartalma folytonosan változik, a szó jelentését nem érdemes, sőt nem is lehet egyértelműen meghatározni."-olvasható a DesignTerminál oldalán, de ezenkívül sok más meghatározást is találhatunk a böngészőben, éppen amiatt, amiért ennyire  meghatározhatatlan. Ezzel ellenben Szentpétery Márton, eszmetörténész és designkritikus konkrét fogalmakkal határozza meg a design jelentését: 

"Értelmiségi, szellemi munka."

Fehér Barbara szerint a design, a művészi képességnek és hasznosságnak az ötvözete. Ezen design tárgyak fontos szempontja az, hogy legyenek egyediek, ne legyen belőlük sok, hiszen a tapasztalatok szerint erre vágynak a vásárlók. 
Hogy az emberek ezeket vásárolják, az életforma kérdése. 
A mai világ tudatlan vásárlója egy statisztika szerint legtöbbször az 'egyedi' szóra keres rá, ha valamilyen design terméket szeretne vásárolni, hiszen nincs tisztában ezen fogalom jelentésével, emiatt azt a drága fogalommal asszociálja.

Hogyan indul el egy vállalkozás/bolt/online felület, mi a célközönség?
Madár András azt tapasztalta, hogy egy tervezőt kezdetekkor gyengéd érzelmek kötik alkotásához, de eljön az az idő, amikor a folytatásban hideg üzleti terveket kell kitalálni. Nem elég várni, miután elkészül egy termék, hogy csak eladódjon. Van aki született tehetség a maga és termékei promotálásában, de legtöbb frissen, az egyetemről kikerült fiatal tehetség nem tudja hova tovább. Mégis fontos, hogy megtanuljuk önmagunk menedzselését és belekerüljünk a kultúrmisszió forgatagába. András kifejtette, szerinte sokkal fontosabb tényező az, hogy a külvilág előbb megismerje márkánkat/nevünket illetve termékeinket és csak azután következik az, hogy bevételi forrássá válik munkánk.

diskurzus
vásárló ------------------------ művész
kapcsolat

A befogadót nem meggyőzni kell arról, hogy milyen jó a mi termékünk, hanem elérni azt, hogy ő érdeklődjön és utána informálni. Ez a legnehezebb feladat!

Példának hozták fel az előadók a, mindenki által ismert, Gombold újra, szinte már márkát, amit egy hosszú út elejének vélnek, aminek egyik elsődleges eleme a hírverés, mint kommunikációs érték, egy hosszútávú projekt kezdete.

Mit szűrtem le én, mint fiatal tervező, ebből a beszélgetésből? Hogyha a következő kérdésekre igennel válaszolni tudok, akkor elértem valamit és további, magasabb szintre léphetek:

  • Meghatároztam a márkám identitását/imidzsét?
  • Van egy célközönségem?
  • Van megfelelő mennyiségű termékem?
  • Született tehetség vagyok magam promotálásában, vagy van valaki akivel társulhatok ez ügyben?
  • Van marketingtervem?
  • Tudnak e rólam, ismerik a nevem?
  • Tapasztaltam, hogy termékem hiánypótló a magyar piacon? (opcionális)

Mindenki döntse el maga, hogy milyen szinten van, egyáltalán érdemes e folytatnia, hiszen ez egy életvitel és nem csak kereseti forrás. Nem könnyű, de ha szereted, amit csinálsz, akkor a munkád soha többé nem lesz munka, sokkal inkább szabadság és élvezet.

Related Posts by Categories




Megjegyzés küldése