beango.nu

beango.nu

szerda, január 25, 2012

BKF Art Kickoff


A 2012. január 20–24. között regrendezett esemény beharangozója, az ART KICKOFF a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola művészeti képzéseinek első, közös bemutatkozása nagy port kavart. A négy napon át tartó program valójában nem kiállítás, hanem egy izgalmas eseménysorozat, amely lehetőséget kínált a látogatóknak, hogy találkozzanak az egyes szakok oktatóival, és megismerkedjenek az oktatásra jellemző feladatokkal, hallgatói munkákkal.

Az ART KICKOFF mozijában egész nap folyamatosan láthatóak voltak a Médiaművészeti Intézethallgatóinak vizsgamunkái, az Alkalmazott Művészeti szakos hallgatók alkotásaiból összeállított fotóválogatások, a nyári belsőépítész táborok legemlékezetesebb pillanatai, a fotográfus hallgatók legjobban sikerült képei, de megismerkedhettünk – rövid megszólalásokban – az egyes szakok vezetőivel, mestereivel is.
hg.hu-val közösen szervezett Villámtalálkákon tanárok és hallgatók 15 percenként várták a tanácsokra és ötletekre kíváncsi érdeklődőket.
A mindenki által használható Mac munkaállomásokon hozzáférhetők voltak az Art Kick Off anyagai. A vendégek odaülhettek a gépekhez és egyéni érdeklődésük szerint tekinthették meg a kiállítás anyagát.
Grafika szakcsoport legjobb hallgatóinak munkáit egy − külön erre az alkalomra előállított − magazinlapjairól ismerhettük meg.
A minden asztalra kihelyezett designétlapról válogatva kézbe vehetők, megismerhetők voltak kézműves tárgyaik.

PROGRAMOK VOLTAK
2012. január 20. PÉNTEK

A tervezett design máglyák helyett flashmobbal vette kezdetét a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola művészeti képzéseinek négynapos bemutatkozó eseménye.
Az időjárási veszélyek okozta statikai problémák parancsoltak megálljt az első fővárosi design-máglya építőinek. A dominó-szerűen egymásra rakott téglákból szerkesztett monumentális Össztűz tervezői az utolsó pillanatban úgy döntöttek – mégsem építik fel az Art Kickoff rendhagyó máglyarakását. Helyette a BKF hallgatói rögtönzött flashmobot tartottak, melynek végére „újralombozták” a Design Terminál előtti fákat. A különleges land-art projekthez hamarosan néhány járókelő külföldi is örömmel csatlakozott, miközben Szabó Sípos Ágoston és zenekara szolgáltatott zenei aláfestést.
A megnyitón Tóth Leila és Béres Dóra Egyvonalban című fényceruzás performanszát követően Dr. habil. Vass László CSc, a BKF rektora és Dr. Kepes András a BKF Kommunikációs és Művészeti kar dékánja mondott köszöntőt.

Kepes András köszöntőjében a művészet és a gazdaság szoros kapcsolatával magyarázta az esemény kiemelkedő fontosságát a felsőoktatási intézmények rendezvényeinek körében. A két terület összefonódása a főiskola művészeti képzésében is hangsúlyos szerephez jut. Asbót Kristóf, a kiállítás kurátora hozzátette, hogy sok más művészeti intézménytől eltérően ők a területek szinergiáját keresik, igyekeznek lefedni minden művészeti ágat, ugyanakkor kiemelten fontosnak tarják a piacképesség és a kreativitás együttes ösztönzését. Asbót Kristóf és Szalontai Éva kurátorok tárlatvezetését követően a TheCrusherz mozgásművészeti formáció tánca vezetett át a pezsgős-koccintós beszélgetős estébe a zsúfolásig megtelt Design Terminálban. 
2012. január 21. SZOMBAT
Aktív tudásmező közel 250 látogatóval
Kitelepült fotóstúdió, médiadesign és fotóművészeti villámtalálka és cyberkiállítás várta az érdeklődőket a BKF Art Kickoff első napján, a Design Terminálban. Koradélutántól zárásig közel 250 látogató járta be a BKF Művészeti szakjai által megépített tudásmezőt. Az egyszerű kiállításon jóval túlmutató, és a hallgatói műhelymunkába betekintést engedő eseményen még három napig folyamatos filmvetítések, design étlapról rendelhető kézműves tárgyak és instant magazinok várják az analóg befogadásra vágyókat, míg a MAC munkaállomásokon az eseménysorozat teljes élményanyaga virtuálisan is befogadható.

Etűdök analóg kimenetre, avagy az Arduino-workshop!
Az Arduino egy nyílt forráskódú mikrokontroller – vagy ahogyan mi többiek egy kicsit jobban értjük – egy olyan apró számítógép, amivel mozgásba hozhatunk, villogtathatunk, zenéltethetünk vagy más módon manipulálhatunk dolgokat a kalocsai hímzett terítőtől a zenélő esőkabátig. A nyílt forráskódú mikrokontrollert kifejezetten művészek számára hozták létre, programnyelvét és működési lehetőségeit Harsányi Réka médiadesigner vezetésével ismerték meg a programon résztvevők, aki saját blogján, egy hiánypótló prezi segítségével vezet be a világon széles körben alkalmazott, népszerű művészeti kiegészítő eszköz használatába.
Tanítható-e a televíziózás? - Igen, az.
De nem mindegy, hogy mikor kezdjük tanulni – legalábbis Szabó Gábor szerint, aki a televíziózás hőskorának megismételhetetlen és egyedülálló aurájáról beszélt a nap záróeseményeként megrendezett pódiumbeszélgetésen Jakupcsek Gabriella, Benda László és Fodor Imre társaságában. Born Ádám, rendező, a beszélgetés moderátora a nézői igények tartalomszolgáltatás felé való elmozdulásáról beszélt, miközben a résztvevők kiemelték, hogy a televíziós kultúra nem jár együtt egy automatikusan fejlett vizuális kultúrával, így elengedhetetlen a hallgatók személyiségének, kulturális nyitottságának, sokoldalú és rugalmas világszemléletének kiművelése is – melyek összességében a televíziózás igenis egy tanítandó területté avanzsálják.
2012. január 22. VASÁRNAP

Tárgyra nyílt szemek – Feuertag Ottó előadása a magyar design eladhatóságáról és piaci helyzetéről, avagy hogyan kell eladni a dizájnt itthon?
Feuertag Ottó az Europa Design tuladonos-alapítója, a Design Forma 1 előadója jól felépített, izgalmas és a gazdag képanyag jóvoltából igen látványos érvelésben vázolta, hogyan lehet itthon európai szintű terméket gyártani. A nemzetközi sztenderdek itthoni és külföldi működésének szemléltetése során, átfogó képet kaptunk a design világának utóbbi éveiben történt innovációs változásairól, főként az irodai székek máig nagy kihívást jelentő ergonómiai kialakításairól.   Az előadás során választ kaphattunk arra, hogy hogyan viszonyul a magyar közönség a luxushoz és hogy mennyi a „drága” Magyarországon.

Design, Divat és a piaci szerepek
A design termékek eladhatóságáról és a kollekcióépítés nehézségéről folyatott beszélgetést Bordács Andreaművészetkritikus, esztéta vendégeivel, Majoros Zitával (Printa Akadémia), Fehér Beatrixszel (Camou),Csergő Noémivel (Bodza Csoport), Páger Bernadettel (Eventuell), Fónagy Dóra tervezővel és Luu Ahn Tuan designerrel.
A kiváló érzékkel összeválogatott beszélgetőpartnerek a hazai design és divatszakma legváltozatosabb rétegeit képviselve komplex helyzetképet szolgáltattak az itthon érződő erőviszonyokról. Eszerint, noha célcsoport szempontból még mindig a fast fashion láncok jelentik a legfőbb konkurenciát, a jelenlévő tervezők mindegyike jól körülhatárolt piaci réseken belül tud működni és sikereket elérni, főként amiatt, mert művészi látásmódjukat saját erőforrás vagy szakértői bevonódás mellett a menedzsment és az üzleti területek integrált fejlesztésével is kiegészítik. Van, aki nemzetközi vásárokon vesz részt és hálózatot épít, van, aki az itthon megforduló külföldiek piacára fókuszál és olyan is van, aki épp az elszármazott hazaiak igényeire épít.
A beszélgetés tételmondatát Fónagy Dóra mondta ki: „ A design egy stratégia, egy gondolkodásmód.” Azaz nem valami olyasmi, ami feltétlenül az adott termék felülárazását vonja maga után, sokkal inkább egy olyan hozzáállás, ami a környezet alakításának egyszerű, hatékony, jól tervezett és formailag magas szintű módjainak megtalálásáról szól.
Építészetbe oltott Monty Python
A lélek és humor építészetben betöltött szerepéről Z. Halmágyi Judit építész beszélgetett vendégeivel,Gaspar Bonta, Martinkó József - építészetkritikussal, Mohácsi András – szobrásszal, a MOME docensével, és Vadász Orsi - építésszel (Sporaarchitechts).
A nap utolsó előadása témájához híven jó hangulatban, finom humorral megfűszerezve zajlott, előrebocsátva, hogy az építészet mint művészet lélekkel gyakorolható csak. Többek között láthattuk a londoni Tate Modern Turbine Halljáról készített fotókat is, amelyet milliónyi kézzel készített, életnagyságú porcelán szotyival borítottak. Az alkotó, Ai Weiwei ezzel a tömeg és társadalom kapcsolatát szimbolizálta. Hogy mennyire van lelke a műalkotásnak és hogyan vált a társadalom egy hátborzongató görbe tükrévé ez az igen egyszerű alkotás, azt jól mutatja, hogy a porcelán szotyik elkezdtek porladni, így az egészségre veszélyessé vált a rajtuk való sétálás – a társadalomról alkotott reflexió annak leképezett modelljévé és karikatúrájává vált.
Magyar példaként a négyes metró állványozott alagutjairól készített képek jöttek elő, melyek leginkább a gótikus templomok világát idézték vissza. Az üres, föld alatti, „negatív épület” lebilincselő látványt nyújtott, még a képeken is.
Gaspar Bonta kitűnően foglalta össze az esti beszélgetést: „Vannak művészek, akiket már nem érdemes a művész skatulyájába zárni – ők csak vannak.”

2012. január 23. HÉTFŐ

Csókok, könnyek, másság és erőszak az Art Kickoff első helyben forgatott filmjén – Rögtönfilm harmadnapon
Asbót KristófBereményi GézaGárdos PéterKardos SándorMiklós Mari és Rozgonyi Ádám filmes szakemberek  vezényletével lezajlott rapid filmforgatást követhettük végig a forgatókönyv születésétől a kész film bemutatásáig. Próbáltunk, felvettünk, megbeszéltünk, kameraállásokat tökéletesítettünk, vágtunk és főcímet készítettünk a 2 perc 40 másodperces filmhez. Alig pár óra múlva a Pusztulat, avagy a végítéletcímet kapott, kultuszgyanús film ősbemutatóján megnézhettük, mi sül ki két homoszexuális pár elfuserált estéjéből és egy szerelmi háromszögből… A szakmai kommentár olyan vágástechnikai és filmszerkesztési problémákat hozott közel, amilyen mondjuk a megfelelő programok ismerete vagy éppen egy 25 kockából álló másodperc legjobb nézőpontjának megtalálása.

Képfaragók a színpadon
Az operatőri munka oktatásának elveiről és gyakorlatáról, valamint a világosítás és az operatőri munka szoros kapcsolatáról beszélgettünk, Szabó Gáborral, a kameraman szak vezetőjével és Nagy Andrással. A beszélgetésen a hallgatói munkák elemzésén keresztül jutottunk el a képzés módszertanáig.
Szabó Gábor elmondta, hogy az operatőri munka oktatásának legfontosabb eleme a szabadság, hiszen habár mindnyájan ugyanarra a pályára képezik a hallgatókat, mindenki abból indul ki, hogy saját pályáján és életében milyen problémákkal találkozott – ezzel nem csupán a szakma technikai tudásanyagát adják át, hanem magáról a szakma életéről szerzett ismereteiket is. Ugyanakkor a hallgatói munkák elemzésekor izgalmas volt látni, a fényszögek beállításának, a lámpák elhelyezésének bonyolult matematikáját, a több tucatnyi fázisfotó árnyalatnyi különbségeit – a hátteret, ami jóval túlmutat azon, hogy megtaláljuk-e a műszeren a record gombot.
2012. január 24. KEDD

Kézzel fogható 3D A Leonar3Do útja az ötlettől a világhírig.
RátaiDániel, a Leonar3Do világhírű fiatal tervezője mutatta be találmányát. Hogyan lehet egy egyszerű asztali számítógépből 3D-s virtuális teret és munkakörnyezetet létrehozni?

Virtuális gardrób
Saját egyedi divatfotók percek alatt! Textiles hallgatóink által tervezett mintakészletünkből választhatsz, pózolhatsz a virtuális térben. Mindezt megörökítjük, az elkészült fotókat megoszthatod ismerőseiddel, vagy magaddal viheted saját adathordozón.

Kurátorok:
Szalontai Éva
Asbót Kristóf

Design:
Tepes Ferenc

Képek forrása és további információk:

Related Posts by Categories




Megjegyzés küldése